Motorlu Taşıtlar hakkında daha fazla bilgi..

14 Mayıs 2018 Pazartesi

Boksör tip motor nedir?



Boxer motor, Japon Subaru markası tarafından 1966 yılında ilk kez olarak otomobillerinde kullandı. O günden beri de bu motor diziliminden vazgeçmedi ve başka bir motor tipini de kullanmıyor. Bulunduğumuz 2016 yılının 14 Mayıs günü de bu konuda 50.yılını kutluyor. Boxer motoru çok uzun bir süredir kullanan Porsche ise ayrıca sıralı ve V motorları modellerinde kullanıyor. Yani tüm markalar içerisinde tüm motorları Boxer tipinde olan tek marka şu anda Subaru olarak öne çıkıyor.

Hangi motor nasıl çalışıyor?
Diğer taraftan Boxer motoru gelenek haline getirmiş olan markanın bu inadı oldukça da takdire değer. Bu motorun avantajlarının modellerini özel bir konuma getirdiğini düşünen Subaru sadece Japonya’da satışa sunduğu Kei Arabaları olarak nitelendirilen küçük ve şehir tipi modellerde 1989-2012 yılları arasında sıralı 4 silindirli motorları kullandı.



Subaru sıralı motora sahip Stella modeli

Boxer nedir? Ne kadar zamandır kullanılıyor?
Boxer motor ile alakalı olan ilk patent başvurusu Mercedes’in yaratıcılarından Alman Karl Benz tarafından 1896 yılında yapılmıştır ve mucit bu motora “Kontra motor” ismini vermiştir. Ancak çalışma prensibi itibariyle piston hareketlerinin iki boksörün karşılıklı yumruk atmasına benzediği için “Boxer” yani “Boksör” ismi literatüre yerleşmiştir. Aşağıdaki videoda boksör isminin neden kullanıldığını güzel bir şekilde izah ediyor.



Hangi marka hangi markanın motorunu kullanıyor?



Karl Benz ve 8hp gücünde ilk boxer motor

Otomobillerde ilk boxer motor kullanımı 1901 yılında gerçekleşmiş ve çeşitli markaların farklı modellerinde yıllar boyu kullanılmıştır. Ayrıca motosiklet motorlarında da aynı tarihlerde yaygın bir şekilde kullanılmıştır. Havacılık sektöründe de gerek 1.Dünya Savaşı gerekse de 2.Dünya Savaşı’nda boxer motorlar farklı amaçlar için ile tercih edilmiştir.

1930’lu yılların sonunda ise Tatra 97 modelinde kullanılan Boxer motor Porsche ve VW markalarının yaratıcısı Ferdinand Porsche’ye ilham vermiştir. Bunun sonucu olarak da 1938 yılında VW Beetle yani ülkemizde bilinen ismi ile Kaplumbağa modeli bu motor ile tasarlanmıştır. Modelde bulunan hava soğutmalı 4 silindirli boxer motor çeşitli değişikliklerle 2003 yılına kadar kullanılmıştır ve günümüzde en çok üretilen boxer motor ünvanını almıştır. Günümüze kadar ise Ferrari’den Porsche’ye, Alfa Romeo’dan Lancia’ya ve Chevrolet’den Citroen ve BMW’ye kadar birçok marka 2 silindirden 16 silindire kadar farklı silindir sayılarında ve güçlerde boxer motorları birçok modellerinde tercih etmişlerdir. Ayrıca günümüzde BMW markasının bazı motosiklet modellerinde boxer motorlar kullanılmaktadır.
Hangi markalar Boxer motor kullanıyor?
Günümüzde ise boxer motorun en sadık kullanıcıları Subaru ve Porsche’dir. Subaru 1966 yılında ilk olarak 1000 ismindeki modelde 1.0 litre hacminde 4 silindirli 55ps güç ve 77nm tork üreten su soğutmalı boxer motor kullanmıştır. Bu tarihten itibaren de tüm modellerinde sadece 4 ve 6 silindirli boxer motorları kullanmayı tercih etmiştir ve 16 milyon adet boxer motor üretilmiştir. Günümüzde tüm modellerinde boxer motor kullanmaya devam eden Subaru ayrıca Toyota ile yapılan ortak çalışma sonucu geliştirdiği 2.0lt 4 silindirli boxer motoru Subaru BRZ ve Toyota GT86 modellerinde ortak olarak kullanmaktadır.


1966 Subaru 1000 ve 4 silindirli su soğutmalı boxer motoru


Porsche ise 1938 yılında VW Beetle ile başlayan geleneği 356 modeli ile 1948 yılında ilk kez kullanmış ve daha sonra efsane 911 modelinde bu geleneği devam ettirmiş ve ettirmektedir. Ayrıca 718 ismini alan Cayman ve Boxter modellerinde de boxer motor bulunmaktadır. Cayenne, Panamera ve Macan gibi modellerde ise sıralı ve V motorları tercih etmektedir. Ayrıca Dubai kökenli otomobil üreticisi W Motors’un Lykan Hypersport modelinde Porsche’nin Boxer-6 silindirli motorundan türetilen bir motor bulunmaktadır.


1948 Porsche 356 ve 4 silindirli hava soğutmalı boxer motoru

Boxer motorun farkı nedir? Boxer motor tipik bir içten yanmalı motordur. Piston, supap, egzantrik mili ve krank mili gibi parçalarının genel tasarımında sıralı ve V motorlara göre farkı yoktur. Sıralı motorlarda yere dik olarak çalışan pistonlar Boxer motorda yere paralel bir şekilde karşılıklı olarak çalışır. Her iki silindir kafası arasında 180 derecelik bir açı vardır. Aslında her iki silindir kafası arasında genellikle 45-90 derce arasında açı bulunan V motorun 180 derece açılmışı da denilebilir. Bu nedenle de diğer motorlarla en büyük farkı motor bloğunun tasarımıdır.

Atmosferik motor ile turbo motor arasındaki farklar nelerdir?

Boxer motorun avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Günümüzde sadece Subaru ve Porsche tarafından tercih edilen Boxer motorların diğer motor tiplerine göre önemli bazı avantajlar ve dezavantajları bulunmaktadır.